WAŻNE INFORMACJE

Poniżej można znaleźć szereg praktycznych informacji, przydatnych dla wszystkich osób przybywających do Szpitala Powiatowego w Zakopanem. Zamieszczamy informacje dla turystów przebywających w Zakopanem, naszych Pacjentów, zasady wzywania pogotowia, etc.

  • Przed wakacjami – ważne informacje dla turystów i mieszkańców Powiatu Tatrzańskiego

    Rozmowa z dr Jerzym Toczkiem kierownikiem Lecznictwa Ambulatoryjnego, Specjalistycznego i Podstawowego, przy Szpitalu Powiatowym im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem.

    Przed nami wakacje – nasz szpital w tym czasie świadczy pomoc medyczną nie tylko stałym mieszkańcom Powiatu Tatrzańskiego, ale i wielu osobom przyjezdnym.

    – Dokładnie tak, poza Pacjentami z naszego regionu przyjmujemy też w: Szpitalu, przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej jak i w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym setki osób, którzy swój wolny czas spędzają właśnie pod Tatrami. I tu warto przypomnieć, że letnicy mogą korzystać z pomocy Poradni Ambulatoryjnej codziennie od godz. 8.00 do godz.18.00. Natomiast po godz. 18.00 działa tzw. nocno-świąteczna opieka zdrowotna, potocznie zwana całodobową. Tu lekarze dyżurują od godz. 18.00 do godz. 8.00 dnia następnego, a w dni świąteczne całą dobę. Zatem z opieki medycznej mogą korzystać nie tylko mieszkańcy Zakopanego, ale również przyjeżdżający do nas turyści w ramach POZ oraz całodobowej opieki ambulatoryjnej. Na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym obowiązują osobne dyżury internistyczny i zabiegowy, gdzie świadczymy całodobową pomoc w nagłych wypadkach.

    Jeżeli więc np. Pacjent podejrzewa u siebie zapalenie oskrzeli, gdzie powinien się zgłosić?

    – Jeżeli niepokoją nas jakiekolwiek dolegliwości (poza stanem zagrożenia zdrowia czy życia), to do godz. 18.00 zgłaszamy się do swoich lekarzy przyjmujących na terenie powiatu tatrzańskiego. Jeżeli jesteśmy wczasowiczami, możemy się zgłaszać w każdej przychodni POZ, taka np. działa przy naszym Szpitalu. Natomiast po godz. 18.00 zgłaszamy się do lekarza całodobowej opieki medycznej. Przychodnia POZ znajduje się w budynku obok szpitala, w odległości 50 metrów od głównego wejścia. Po godz. 18.00 lekarze w ramach całodobowej opieki medycznej przyjmują w głównym budynku szpitala, obok którego położony jest SOR. W tym wypadku pacjent zgłasza się do rejestracji Szpitalnego Oddziału Ratunkowego i przyjmujący po wstępnym wywiadzie decyduje czy skierować pacjenta do lekarza całodobowej opieki medycznej, czy od razu w trybie nagłym do lekarza SOR.

    Czy pacjent potrzebuje dowodu tożsamości?

    – Jeżeli chcemy skorzystać z pomocy lekarza w tzw. systemie planowym przy rejestracji niezbędny jest dowód tożsamości ze zdjęciem. Może to być dowód osobisty, prawo jazdy bądź paszport. Jeżeli sytuacja jest nagła i wymaga interwencji lekarzy SOR-u to najważniejsze jest zdrowia pacjenta. Później podejmujemy działania administracyjne. Niemniej jednak, posiadanie dokumentu jest niezwykle ważne. Jeżeli zgłaszamy się do rejestracji z dzieckiem do przychodni POZ, powinniśmy znać przynajmniej jego PESEL a najlepiej by było gdybyśmy przedstawili dokument potwierdzający tożsamość dziecka zawierający właśnie numer PESEL.

    Jak wygląda system elektronicznej rejestracji wprowadzony w naszym szpitalu?

    – Jest to tzw. elektroniczny system kolejkowy. W ramach sprawniejszej obsługi pacjentów wprowadziliśmy rejestrację elektroniczną. Nie jest to wyłącznie nasz wymysł, ale rozwiązanie, które funkcjonuje w wielu krajach Europy, my go adaptujemy u siebie. Funkcjonuje on w ten sposób, że pacjent pobiera numerek do rejestracji, może spokojnie usiąść i poczekać na swoją kolej, śledząc na monitorze kiedy zostanie wywołany do konkretnego okienka. Nie ma kłócenia się o miejsce w kolejce, wpychania do niej ani niepotrzebnych nerwów, co znacznie poprawia współpracę na linii lekarz-pacjent.

    Na koniec naszej rozmowy przypomnijmy również w jakich godzinach działa opieka pediatryczna?

    – Opieka pediatryczna funkcjonuje w ramach świątecznej i nocnej opieki zdrowotnej. W dni powszednie od godz. 18.00 do 22.00 – pediatra przyjmuje tutaj przez 4 godziny. W dni świąteczne od godz. 8.00 do 12.00 i od godz. 18.00 do 22.00. W pozostałych godzinach małymi pacjentami może zająć się lekarz ogólny.

  • Ważne informacje dla Pacjentów Poradni Specjalistycznych

    Przy Szpitalu Powiatowym im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem działają poradnie, w których pacjenci mogą skorzystać z pomocy medycznej lekarzy specjalistów w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Przy naszym szpitalu Poradnie oferują tak naprawdę pełen zakres świadczeń specjalistycznych. Są to: okuliści , laryngolodzy, neurolodzy, kardiolodzy, ginekolodzy, urolodzy, chirurdzy w tym naczyniowi, ortopedzi, onkolodzy i psychiatrzy. Bardzo ważne jest, aby Pacjenci w jak najbardziej wygodny sposób rejestrowali się do wybranego lekarza specjalisty. I uwaga można to zrobić telefonicznie nie wychodząc z domu.

    Podstawowa uwaga – do części Poradni Specjalistycznych wymagane są skierowania od naszego lekarza POZ, do innych taki dokument nie jest potrzebny. Obecnie od 1 stycznia 20015 roku bez skierowania zostaniemy przyjęci przez onkologa, ginekologa i psychiatrę. Aby skorzystać z innego lekarza specjalisty musimy już mieć skierowanie od swojego lekarza rodzinnego.

    Jak się zarejestrować? Tutaj od początku roku również zaszła ważna zmiana – wcześniej Pacjenci mogli korzystać z internetu. – Wcześniej logowaliśmy się na stronę danego szpitala i w każdej z Poradni Specjalistycznej mogliśmy się zarejestrować właśnie tą drogą – tłumaczy dr Jerzy Toczek kierownik Przychodni Specjalistycznych przy zakopiańskim szpitalu. – Otrzymywaliśmy dokładny termin wizyty tak, aby nie czekać w kolejkach. Teraz takiej możliwości już nie ma. Obecnie wprowadzany jest ogólnopolski system nazwijmy to „e-pacjenta”, ale to trochę potrwa. Tutaj logować, a potem rejestrować będziemy się na portalu, ale aby to zrobić wcześniej Pacjent będzie musiał uzyskać w jednej z placówek swój login i hasło. System jest obecnie wprowadzany i na jego działanie trzeba jeszcze poczekać – tutaj okres przejściowy jest przewidziany do końca 2017 roku.

    Obecnie więc możemy się zarejestrować bezpośrednio w Rejestracji albo zrobić to telefonicznie.

    Dzwonimy na ogólny numer do szpitala 18-20-120-21

    Rejestracja do Poradni Specjalistycznych wewnętrzne numery: 240 i 245

    Osobno działa telefoniczna rejestracja do Poradni Zdrowia Psychicznego – tutaj po wybraniu ogólnego numeru do szpitala, wybieramy następnie numer wewnętrzny: 246

    Jeśli będziemy się rejestrować telefonicznie czy osobiście musimy podać: imię i nazwisko oraz pełen numer Pesel. Dodatkowo dokładny adres zamieszkania oraz numer telefonu. Dzięki temu w razie zmiany terminu Pacjent jest o tym przez personel rejestracji bezzwłocznie informowany.

  • Zasady wzywania pogotowia ratunkowego - Zespołów Ratownictwa

    Przełom lipca i sierpnia to w zasadzie szczyt sezonu turystycznego. W Powiecie Tatrzańskim na wypoczynku każdego dnia przebywa ponad sto tysięcy osób. Niezależnie od tego Szpital Powiatowy im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem udziela również pomocy medycznej stałym mieszkańcom z tego terenu. Niestety jak informują lekarze z SOR – nadal nagminne są przypadki, gdy Zespoły Ratownictwa Medycznego wzywane są do błahych zachorowań czy incydentów. Tymczasem może to spowodować, że karetka nie dotrze na czas do osoby której życie w danym momencie jest zagrożone. Przypominamy więc o podstawowych zasadach korzystania z pomocy Pogotowia Ratunkowego jak i Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

    Podstawowa zasada – pod numer 112 lub 999 – dzwonimy w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia. I tylko wtedy możemy skorzystać z pomocy zespołów ratownictwa medycznego – popularnie określanych jako pogotowie ratunkowe. Wśród przyczyn, które uzasadniają wezwanie karetki pogotowia najczęściej wymieniane są: utrata przytomności, zaburzenia świadomości, drgawki, nagły ostry ból w klatce piersiowej, zaburzenie rytmu serca, nasilona duszność, uporczywe wymioty z domieszką krwi, masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego, czy z dróg rodnych oraz gwałtownie postępujący poród. Do tego dochodzą skutki wypadków różnego rodzaju: zatrucia lekami czy środkami chemicznymi, rozległe oparzenia, udary cieplne, ostre reakcje alergiczne powodujące wysypkę i duszności na różne bodźce – m.in. leki czy użądlenia przez jadowite zwierzęta. Do tego dodaje się zdarzenia w których osoby zostały porażone prądem, topiły się lub też z przyczyn psychicznych są agresywne – włączając w to próby samobójcze. Zespół Ratownictwa Medycznego pomoże nam również w sytuacji, gdy dojdzie do upadku z dużej wysokości, w przypadku dużej rany na skutek urazu, czy takich obrażeń które uniemożliwiają samodzielne poruszanie się pacjenta.

    Niestety wciąż Zespoły Ratownictwa Medycznego wzywane są do błahych wypadków co jest wyjątkowo naganne. – Takie sytuacje mamy praktycznie codziennie – przyznaje dr Alli Issa Darwich kierujący Szpitalnym Oddziałem Ratunkowym zakopiańskiego szpitala. – Karetka jeździ więc do zwykłych zachorowań – ostatnio np. dostaliśmy wezwanie od osoby, która czuła duszności już od dwóch tygodni. Zamiast zgłosić się od razu po wystąpieniu objawów do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej, po tak długim czasie wezwała pogotowie. Do tego dochodzą bóle brzucha związane z zatruciami, niegroźne wysypki czy przeziębienia. Pogotowie wzywane jest też przez osoby, które nie mogą usnąć, albo mają grypę. A przecież zespół karetki zajęty załatwianiem takiego przypadku może nie zdążyć w sytuacji, gdy czyjeś życie będzie naprawdę zagrożone. W sytuacjach ostrych stanów w liczy się każda minuta dojazdu i może ona decydować o czyimś życiu.

    Podobnie jest niestety z osobami zgłaszającymi się na Szpitalny Oddział Ratunkowy. Popularny SOR to miejsce gdzie pomocy medycznej udziela się osobom w nagłych sytuacjach wymagających natychmiastowej interwencji medycznej. Chodzi tutaj m.in. o złamania, zwichnięcia, zranienia lub oparzenia, a także gdy pojawiają się nagłe, niepokojące objawy pogorszenia zdrowia, które w następstwie mogą doprowadzić do uszkodzenia funkcji organizmu lub nawet utraty życia. W takich przypadkach, gdy zgłaszamy się po pomoc medyczną na Szpitalny Oddział Ratunkowy zostaniemy przyjęci przez całą dobę bez konieczności posiadania skierowania.

    Przypominamy również, że Szpital Powiatowy im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem świadczy również usługi w ramach nocnej i świątecznej opieki medycznej realizowane w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Dla wygody Pacjenta – w szpitalu, w budynku głównym działa jedna recepcja zarówno Szpitalnego Oddziału Ratunkowego jak i właśnie tzw. Opieki całodobowej. To tutaj kwalifikowany personel medyczny po zebraniu wywiadu skieruje nas albo na SOR albo właśnie do lekarza Opieki Całodobowej. Tutaj pomoc medyczna udzielana jest tak osobom dorosłym jak i dzieciom. W szpitalu dyżuruje bowiem również lekarz pediatra.

  • Ważne informacje dla turystów potrzebujących pomocy medycznej.

    Ważne informacje dla turystów potrzebujących pomocy medycznej.

    To już połowa wakacji – mamy więc połowę letniego sezonu turystycznego. Obecnie jak się szacuje pod Tatrami na terenie całego Powiatu Tatrzańskiego wypoczywa ponad 100 tysięcy gości. Są to zarówno grupy zorganizowane, osoby które przyjechały na wypoczynek we własnym zakresie jak i letnie kolonie. I jak zawsze zdarza się, że część letników musi podczas pobytu pod Tatrami skorzystać z pomocy medycznej. Dlatego przypominamy o zasadach na jakich pomocy udziela Szpitalny Oddział Ratunkowy, a na jakich lekarze w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

    Szpitalny Oddział Ratunkowy to w naszym szpitalu miejsce szczególne. To tutaj bez względu na porę dnia i nocy każda osoba z zagrożeniem zdrowia lub życia, otrzyma jak najszybciej fachową pomoc. Tutaj też trafiają wszyscy ci turyści, którzy podczas wypoczynku ulegają różnego rodzaju kontuzjom czy wypadkom. Ale też przecież zgłaszają się osoby z różnego rodzaju innymi dolegliwościami. I pierwsza bardzo ważna informacja, o której warto pamiętać: w okresie wakacyjnym w poczekalni SOR, na pomoc medyczną, zazwyczaj czeka sporo pacjentów. Bywa, że stres daje znać o osobie i atmosfera robi się nerwowa. Pacjenci oczekujący w kolejce mają pretensje, że inne osoby przyjmowane są poza kolejnością. Tymczasem, wynika to nie z preferowania kogokolwiek, a z tzw. selekcji pacjentów. I tu zasada jest oczywista: pierwszeństwo mają osoby ze stanami zagrożenia zdrowia lub życia.

    – Już przy przyjęciu pacjenta przez personel w rejestracji dokonywana jest wstępna selekcja – tłumaczy Ali Issa Darwich lekarz kierujący Szpitalnym Oddziałem Ratunkowym Szpitala Powiatowego im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. – U nas, w rejestracji w SOR, pracują wykwalifikowani ratownicy medyczni, którzy na podstawie zgłaszanych dolegliwości i własnej wiedzy kwalifikują pacjenta do jednej z trzech grup, opisanej kolorami: czerwonym, żółtym i zielonym. Osoba zakwalifikowana do koloru czerwonego wymaga niezwłocznej pomocy medycznej. Lekarze tłumaczą, że tutaj są to zazwyczaj osoby ze stanami zagrożenia zdrowia lub życia. Chodzi np. o osoby z podejrzeniem zawału serca, udaru mózgu czy też z poważnymi obrażeniami ciała, które wymagają szybkiej interwencji chirurgicznej – wylicza Ali Issa Darwich kierujący SOR zakopiańskiego szpitala. – I w tych przypadkach konieczna jest niezwłoczna opieka medyczna. Każdy z nas chyba rozumie, że osoba, której życie jest zagrożone wymaga pomocy medycznej od naszego personelu w pierwszej kolejności. Dla przykładu, gdy zgłasza się osoba z dusznością i bólem w klatce piersiowej, to od razu musimy ją diagnozować i leczyć. Podobnie jest, gdy trafia do nas osoba z dużym nadciśnieniem czy podejrzeniem udaru. Pozostałe osoby, z typowymi kontuzjami turystycznymi muszą po prostu cierpliwie poczekać. Choć chcę podkreślić, że jesteśmy jednym z kilku Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych w Polsce, gdzie naprawdę, czas oczekiwania na pomoc medyczną jest wyjątkowo krótki. Lekarze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego podkreślają również, że bardzo często do SOR zgłaszają się osoby z dolegliwościami, które tak naprawdę nie kwalifikują ich do udzielania pomocy w trybie nagłym. De facto powinni się oni zgłosić do lekarzy rodzinnych czy placówek POZ. Tym niemniej – jak zapewnia Dyrekcja Szpitala Powiatowego im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem – nigdy nie zdarzyło się, aby pacjent bez udzielenia pomocy medycznej został odesłany do domu czy do innej placówki.

    Kolejna ważna informacja dla osób, które podczas wakacji zachorowały – przy Szpitalu Powiatowym im. dr Tytusa Chałubińskiego, pomocy medycznej udzielają również lekarze Podstawowej Opieki Medycznej w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.

    – Nasze przychodnie tzw. Podstawowej Opieki Zdrowotnej są do dyspozycji pacjentów codziennie od 8.00 do 18.00 – informuje lekarz medycyny Jerzy Toczek kierownik Lecznictwa Ambulatoryjnego, Specjalistycznego i Podstawowego. – Wiemy, że w terenie w POZ nasi koledzy lekarze mają sporo pacjentów szczególnie dzieci, którym przecież należy się specjalna opieka. I zdarza się że mali pacjenci są odsyłani do nas do szpitala po pomoc. A przecież przy naszej placówce już od kilku lat działa Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej gdzie pracują lekarze specjaliści: pediatrzy i interniści i zapewniam Państwa że przyjmą każdego pacjenta nie odsyłając go nigdy i nigdzie. Warto pamiętać też że lekarze specjaliści przyjmują codziennie od 8.00 do 18.00, a poza tymi godzinami pomoc można otrzymać już w samym Szpitalu Powiatowym w Zakopanem który udziela pomocy medycznej w ramach tzw. opieki całodobowej. Do POZ działającego przy Szpitalu Powiatowym im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem mogą oczywiście zgłaszać się wszyscy pacjenci przebywający na wypoczynku pod Tatrami. – Dotyczy to oczywiście też i dzieci – podkreśla lekarz medycyny Jerzy Toczek kierownik Lecznictwa Ambulatoryjnego, Specjalistycznego i Podstawowego. – W sytuacjach gdy gorączkują, mają kłopoty kardiologiczne czy z układem oddechowym. Ogólnie stosujemy zasadę, że każdy pacjent który uważa że potrzebna jest mu pomoc medyczna może się do nas zgłosić. Chodzi o osoby które nie są z naszego terenu, a więc nie mają tutaj zadeklarowanego tzw. lekarza rodzinnego. Warto również pamiętać, że wybierając się do jakiegokolwiek POZ warto wziąć ze sobą niezbędne dokumenty. Chodzi przede wszystkim o dowód osobisty lub o inny dokument tożsamości z nr Pesel. – Chodzi o szybkie zweryfikowanie poprzez działający system ewuś czy dana osoba jest objęta ubezpieczaniem zdrowotnym – tłumaczy Jerzy Toczek. – Gdy chodzi o małego pacjenta to coraz częściej zdarza się, że i on​​ ma swój dowód tożsamości, jeśli nie to odpowiedni formularz wypełniają i podpisują jego rodzice czy też opiekunowie. I po załatwieniu tej formalności w rejestracji wszystko odbywa się już normalnym torem.

  • Ważne informacje dla Pacjentów POZ

    Za nami już praktycznie tegoroczne zimowe ferie, ale tak naprawdę sezon turystyczny w Powiecie Tatrzańskim trwa przez okrągły rok. Dlatego też, codziennie do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego zgłaszają się dziesiątki Pacjentów po pomoc medyczną. Tymczasem trzeba pamiętać, że w większości przypadków powinniśmy kierować się nie do SOR, a do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej. I tam, bez problemu otrzymamy szybką i fachową pomoc medyczną. Szpitalny Oddział Ratunkowy to miejsce, gdzie powinni trafiać pacjenci w stanie zagrożenia życia lub zdrowia. Ważne jest również to, aby wybierając się na odpoczynek zabrać ze sobą dowód tożsamości oraz, w przypadku osób przewlekle chorych, zaświadczenie o leczeniu. Bez tego, zgodnie z zaleceniami NIZ., lekarze nie mogą wystawiać recept ze zniżką. A w przypadku pełnej odpłatności, wiele leków jest bardzo drogich. Warto o tym pamiętać.

    Kto powinien zgłaszać się do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Od dawna utarło się, że prawie każda osoba potrzebująca pomocy medycznej, kierując się do Szpitala, zgłasza się bezpośrednio do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. W przypadku naszej placówki dotyczy to szczególnie turystów, którzy zachorowali przebywając na wypoczynku. Tymczasem – co jest bardzo ważne – SOR to miejsce, gdzie powinny trafiać nagłe przypadki. Dotyczy to objawów, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że zagrożone jest życie lub zdrowie chorego. W każdym innym razie powinniśmy zwrócić się do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej, mającej siedzibę w Przychodni, która działa przy naszym Szpitalu. – Do nas powinni się zgłaszać Pacjenci z podstawowymi zachorowaniami – tłumaczy lekarz Jerzy Toczek kierownik Lecznictwa Ambulatoryjnego, Specjalistycznego i Podstawowego, przy Szpitalu Powiatowym im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. – Chodzi o wszelkiego rodzaju infekcje, przeziębienia, drobne dolegliwości związane z wysiłkiem fizycznym. Do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego z kolei powinny trafiać poważniejsze urazy jak złamania, schorzenia układu krążenia, zwłaszcza przy takich objawach jak pieczenie i bóle za mostkiem, również osoby które mają nagłe pogorszenie stanu zdrowia a są leczone na nadciśnienie tętnicze. I w takich wypadkach należy się zgłaszać do SOR.

    Jak trwoga to… do SOR

    Nadal bardzo często zdarza się, że pacjenci bez względu na dolegliwości i objawy zgłaszają się bezpośrednio do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, oczekując dodatkowo szybkiej i natychmiastowej pomocy, często w sytuacji gdy są tylko przeziębieni. Co ciekawe – takie zachowania najczęściej zdarzają się u osób z dużych miast. – Ludzie z mniejszych miejscowości, wychowani w trudnych warunkach, zazwyczaj do swoich dolegliwości podchodzą z dystansem – tłumaczy lekarz Jerzy Toczek – Z kolei ci, z dużych miast często zgłaszają się do SOR nawet z bardzo banalnymi schorzeniami. Tu zdarzają się osoby, które uważają, że nawet z katarem należy natychmiast oczekiwać pomocy w SOR.

    Przychodnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej przy Szpitalu

    Lekarze z Przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej przy Szpitalu Powiatowym im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem przyjmują Pacjentów w godzinach od 8.00 do 18.00. Z oferowanej pomocy medycznej mogą korzystać zarówno mieszkańcy naszego powiatu, jak i turyści. W pozostałych godzinach oraz w święta można skorzystać z pomocy lekarskiej w ramach Całodobowej Opieki Zdrowotnej. – W ostatnim czasie trafia do nas sporo pacjentów spoza naszego regionu – ocenia lekarz Jerzy Toczek.

    – Szczególnie dotyczy to ostatniego turnusu zimowych ferii, kiedy to na wypoczynek przyjeżdżają m.in. uczniowie z województwa mazowieckiego. Wówczas przeważają mali pacjenci, którzy pod Tatrami przebywają na wypoczynku. Warto bowiem zaznaczyć, że udzielamy pomocy zarówno osobom dorosłym jak i dzieciom. W ogromnej większości – około 90 procent przypadków, są to przeziębienia, katar czy bóle gardła. Sporadycznie zdarzają się pacjenci z zapaleniem oskrzeli czy płuc. Trafiają do nas również osoby z nieżytami żołądkowo-jelitowymi, które wymagają hospitalizacji. W przypadku osób dorosłych mamy do czynienia z przypadkami pogorszenia zdrowia, czy skoków ciśnienia, szczególnie w czasie zmian pogody.

    Pamiętajmy, aby mieć ze sobą dowód tożsamości

    Bez względu na nasz wiek, zgodnie z wymogami Narodowego Funduszu Zdrowia, zgłaszając się do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej powinniśmy mieć ze sobą dokument, w którym zapisano nasz numer PESEL. – Jest to warunek konieczny do tego, aby otrzymać bezpłatną pomoc medyczną – tłumaczy lekarz Jerzy Toczek. – Jeśli chodzi o dzieci to wystarczy, gdy jedno z rodziców ma dokument, o którym mowa wyżej i zna numer PESEL swojego dziecka. Potrzebne jest to, aby zgodnie z wymogami NFZ sprawdzić w bazie danych czy osoba ma uprawnienia do bezpłatnych świadczeń lekarskich.

    Ważne dla osób przewlekle chorych

    Jeśli chorujemy przewlekle i zgłaszamy się do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej lub Opieki Całodobowej ważne jest, aby posiadać przy sobie dokument, który będzie potwierdzał, że leczymy się na określone schorzenie. – Może to być wypis ze szpitala, albo zaświadczenie od lekarza specjalisty, ewentualnie wpis do książeczki potwierdzający leczenie choroby przewlekłej. Są to więc np. książeczka diabetyka czy też wypis ze szpitala z zaleceniem zażywania konkretnych leków. Jest to podstawa i warunek dla lekarza, aby wypisywać leki refundowane, a trzeba pamiętać, że w przypadku chorób przewlekłych ceny leków są bardzo wysokie. Niestety zdarza się, że pacjenci przyjeżdżając na wypoczynek, zapominają zabrać niezbędnych leków. Zgłaszając się do lekarza po receptę są zaskoczeni, że bez niezbędnych dokumentów nie mogą liczyć na refundację. Warto, więc o tym pamiętać.

  • Ważne informacje dla wszystkich korzystających z pomocy SOR naszego szpitala

    Szpital Powiatowy im. dr Tytusa Chałubińskiego jak co roku gotowy na ferie zimowe. W poniedziałek oficjalnie rozpoczęły się zimowe ferie. Uczniowie z pierwszych województw wypoczywają w wielu miejscowościach pod Tatrami. Sporo jest też osób, które na wypoczynek przyjechały całymi rodzinami. Jak co roku, okres zimowych wakacji, to czas wytężonej pracy dla zakopiańskiego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, ponieważ zdarzają się dni, gdy po pomoc medyczną zgłasza się ponad 150 osób. W czasie sezonu zimowego do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego najczęściej trafiają narciarze i snowboardziści z różnego rodzaju kontuzjami, ale nie tylko. Zgłaszają się również pacjenci z najprzeróżniejszymi dolegliwościami. Bardzo często w poczekalni SOR, na pomoc medyczną, czeka sporo pacjentów. Bywa, że stres daje znać o osobie i atmosfera robi się nerwowa. Pacjenci oczekujący w kolejce mają pretensje, że inne osoby przyjmowane są poza kolejnością. Tymczasem, wynika to nie z preferowania kogokolwiek, a z tzw. selekcji pacjentów. – Już przy przyjęciu pacjenta przez personel w rejestracji dokonywana jest wstępna selekcja – tłumaczy Ali Issa Darwich lekarz kierujący Szpitalnym Oddziałem Ratunkowym Szpitala Powiatowego im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. – U nas, w rejestracji w SOR, pracują wykwalifikowani ratownicy medyczni, którzy na podstawie zgłaszanych dolegliwości i własnej wiedzy kwalifikują pacjenta do jednej z trzech grup, opisanej kolorami: czerwonym, żółtym i zielonym. Osoba zakwalifikowana do koloru czerwonego wymaga niezwłocznej pomocy medycznej. Lekarze tłumaczą, że tutaj są to zazwyczaj osoby ze stanami zagrożenia zdrowia lub życia. Chodzi np. o osoby z podejrzeniem zawału serca, udaru mózgu czy też z poważnymi obrażeniami ciała, które wymagają szybkiej interwencji chirurgicznej. Kolor żółty oznacza, że osoba ze względu na swój stan czy urazy, wymaga pomocy medycznej w czasie do około 40 minut. Kolor zielony, to choroby czy też obrażenia ciała, nie zagrażające zdrowiu czy życiu, w takich przypadkach pacjent musi czekać spokojnie w kolejce, aż uzyska niezbędną pomoc medyczną. – To naturalne – mówi lekarz kierujący SOR Ali Issa Darwich. – Każdy z nas chyba rozumie, że osoba, której życie jest zagrożone wymaga pomocy medycznej od naszego personelu w pierwszej kolejności. Dla przykładu, gdy zgłasza się osoba z dusznością i bólem w klatce piersiowej, to od razu musimy ją diagnozować i leczyć. Podobnie jest, gdy trafia do nas osoba z dużym nadciśnieniem czy podejrzeniem udaru. Pozostałe osoby, z typowymi kontuzjami narciarskimi muszą po prostu cierpliwie poczekać. Choć chcę podkreślić, że jesteśmy jednym z kilku Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych w Polsce, gdzie naprawdę, czas oczekiwania na pomoc medyczną jest wyjątkowo krótki. Lekarze zakopiańskiego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego podkreślają również, że tzw. selekcja pacjentów jest dwuetapowa – najpierw w rejestracji przez ratownika medycznego, a potem już przez lekarza pełniącego dyżur w Oddziale. – Na początku ferii zimowych apeluję do wszystkich pacjentów, którzy będą korzystać z pomocy medycznej w naszym SOR o cierpliwość i zrozumienie – dodaje Ali Issa Darwich lek. kierujący SOR. – Selekcjonując pacjentów kierujemy się zawsze ich stanem zdrowia. Zapewniam, że wszystkim nam zależy, aby każdemu pacjentowi udzielić jak najlepszej pomocy w jak najkrótszym czasie. Staramy się też w miarę możliwości, aby poza kolejnością były przyjmowane dzieci do lat ośmiu. Lekarze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego podkreślają również, że bardzo często do SOR zgłaszają się osoby z dolegliwościami, które tak naprawdę nie kwalifikują ich do udzielania pomocy w trybie nagłym. De facto powinni się oni zgłosić do lekarzy rodzinnych czy placówek POZ. Tym niemniej – jak zapewnia Dyrekcja Szpitala Powiatowego im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem – nigdy nie zdarzyło się, aby pacjent bez udzielenia pomocy medycznej został odesłany do domu czy do innej placówki. Warto przypomnieć, że w okresie​​ sezonu zimowego w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym ogłaszana jest pełna mobilizacja. – W tym okresie mamy wzmocnione dyżury, praktycznie przez całą dobę dwóch chirurgów ortopedów pracuje w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – podkreśla dr n. med. Marian Papież Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa Szpitala Powiatowego im dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. – Do tego wzmacniany obsadę pielęgniarską, w pełnej gotowości znajdują się również technicy, czyli popularni gipsiarze. Oczywiście w szczycie sezonu zimowego możliwym jest, że na diagnozę lekarską trzeba będzie poczekać. Zdarzają się wtedy nerwy wśród pacjentów, ale zawsze, z uśmiechem staramy się załagodzić napięcie. Każdy pacjent u nas otrzyma niezbędną pomoc.

  • Choroba Huntingtona